Feedback?
HOME  |  Uw wijkteam  |  Onze werkwijze

Onze werkwijze

Het Sociaal Wijkteam Wijchen werkt vanuit de gedachte dat er geen klant-en-klare oplossing voor uw situatie is. De beste oplossing is een oplossing is die uit uzelf komt. Dat past het beste bij uw persoonlijke situatie en geeft u ook meer voldoening. Daarom vragen wij mensen om eerst na te denken hoe ze zelf hun probleem op zouden kunnen lossen. Maar als het echt nodig is kan het Sociaal Wijkteam altijd professionele hulp inzetten. Zo houdt u ook zo veel mogelijk de controle over uw eigen leven.

Advies of informatie

U hoeft geen lastige zorgvraag te hebben om contact met ons op te nemen. Zelfs met de kleinste vragen bent u bij ons aan het juiste adres. Misschien wilt u alleen meer weten over wat er in uw buurt te doen is? Of wilt u weten hoe u zelf hulp kunt regelen? Ook dan kan het sociaal wijkteam u in de juiste richting wijzen.

U mag ons altijd bellen of een e-mail sturen. Maar u bent ook welkom op een van onze inlooppunten op verschillende locaties in de gemeente Wijchen. Meer informatie over de inlooppunten en openingstijden vindt u op de pagina openingstijden.

Op de inlooppunten wordt u ontvangen door een medewerker inloop die uw buurt kent en u misschien al in de juiste richting kan wijzen. Heeft u toch behoefte aan een gesprek met een professional? Dan wordt deze erbij gehaald of wordt er een afspraak voor u gemaakt.

Kijkt u ook eens rond op deze website. Hier is al veel informatie te vinden over welzijn en zorg in Wijchen. Of kijkt u eens op het online dorpsplein WijWijchen om te zien wat er in uw buurt te doen en te vinden is.

Voorbereiding

Heeft u een afspraak met een medewerker gemaakt? Dan vragen wij u om van tevoren alvast na te denken hoe uw probleem opgelost kan worden zonder dat er direct hulp of ondersteuning nodig is van de gemeente. Misschien kunt u zelf een oplossing regelen. Bijvoorbeeld met hulp van familie, buren of kennissen.

U kunt ook altijd iemand uitnodigen om aanwezig te zijn bij het gesprek. Sterker nog, het is verstandig om het gesprek niet alleen te voeren. Twee horen immers meer dan één. Zo kunt u een familielid, kennis of mantelzorger vragen. Of bijvoorbeeld een ouderenadviseur van de KBO.

Heeft u niemand die bij het gesprek aanwezig kan zijn en heeft u daar wel behoefte aan? Dan kan het Sociaal Wijkteam onafhankelijke ondersteuning voor u regelen.

Het gesprek

Het gesprek vindt bij voorkeur bij u thuis plaats. Maar het kan ook ergens anders zijn. U mag dat zelf bepalen.

Het doel van het gesprek is om helder te krijgen welke stappen u samen met mensen uit uw eigen omgeving kunt zetten om uw problemen aan te pakken. Tijdens dit gesprek kunnen alle onderwerpen aan bod komen. De medewerker van het sociaal wijkteam stelt altijd vragen op meerdere gebieden. Niet alleen over zorg, maar ook bijvoorbeeld over gezondheid, eenzaamheid of eventuele schulden. Vervolgens maakt u samen met de medewerker van het wijkteam een plan waarin staat wat u zelf regelt en waarbij u professionele hulp nodig heeft.

Beschikking

Staat in het plan dat u professionele hulp of zorg nodig heeft? Dan laat de medewerker van het wijkteam dit weten aan de gemeente. U ontvangt dan van de gemeente Wijchen een formele beschikking voor zorg.